Εφ' όλης της ύλης συνέντευξη για την Δυτική Ελλάδα του Κ. Σπαρτινού στο ΑΠΕ-ΜΠΕ

Εφ' όλης της ύλης συνέντευξη για την Δυτική Ελλάδα του Κ. Σπαρτινού στο ΑΠΕ-ΜΠΕ

Εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη για την Δυτική Ελλάδα του Κ. Σπαρτινού στο ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η ολοκλήρωση των αυτοκινητοδρόμων, η αξιοποίηση του πρωτογενούς τομέα που παράγει πάρα πολλά προϊόντα υψηλής ποιότητας και προστιθέμενης αξίας, με δυνατότητα εξαγωγών και η κατασκευή του εμπορικού τμήματος του λιμανιού της Πάτρας, μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά στην ανάπτυξη της Αχαΐας και της Δυτικής Ελλάδας, επισημαίνει σε συνέντευξή του στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο βουλευτής Αχαΐας του ΣΥΡΙΖΑ, Κώστα Σπαρτινός. Μάλιστα, όπως λέει χαρακτηριστικά, «η Δυτική Ελλάδα, είναι μία περιοχή, η οποία έχει πάρα πολλές δυνατότητες, που όμως παρέμεναν αναξιοποίητες για δεκαετίες.»

Επίσης αναφέρει ότι μέσα στον Σεπτέμβριο αναμένεται να υπάρξουν οι οριστικές αποφάσεις για τη διέλευση του τρένου υψηλών ταχυτήτων μέσα από την πόλη της Πάτρας, ενώ όπως υπογραμμίζει, η κατάληξη του τρένου στο νέο λιμάνι τότε η Πάτρα θα έχει ένα λιμάνι που θα διαθέτει μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα, σε σχέση με άλλα λιμάνια, όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά και της Αδριατικής.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης:

Οι αυτοκινητόδρομοι είναι έτοιμοι, το έργο του τρένου υψηλών ταχυτήτων προχωράει, αλλά παραμένει σε εκκρεμότητα η διέλευσή του από την Πάτρα.

Είμαι αισιόδοξος και πιστεύω αυτό που είχε πει πρόσφατα σε ημερίδα του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Υποδομών κ. Βούρδας, ότι δηλαδή μέσα στο Σεπτέμβριο θα υπάρξουν οριστικές αποφάσεις. Άλλωστε, το υπουργείο έχει πάρει το υλικό όλων των απόψεων που έχουν διατυπωθεί στην πόλη και βέβαια θα επικοινωνήσουμε ξανά με τους φορείς της Πάτρας, για να γίνει η τελική και οριστική συζήτηση. Νομίζω, ότι από τις συζητήσεις που έχουν γίνει μέχρι τώρα στην πόλη της Πάτρας, η μεγάλη πλειοψηφία δεν επικροτεί την άποψη της δημοτικής αρχής για περιφερειακή διέλευση, η οποία, εκτός των άλλων, θα δημιουργούσε μία πολύ μεγάλη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του έργου.

Έτσι, πηγαίνουμε σε μία υπογειοποίηση που είναι μέσα στις προτάσεις του υπουργείου και η οποία δεν θα δημιουργεί πρόβλημα στην άλλη ενέργεια που έχει κάνει ήδη η κυβέρνηση και ολοκληρώνεται σύντομα, δηλαδή στην παραχώρηση του θαλασσίου μετώπου, που δεν θα υψώνει καινούργια τείχη, όπως λέμε εμείς οι Πατρινοί, στην πρόσβαση μας προς τη θάλασσα. Αυτό που μένει να καθοριστεί είναι η έκταση της υπογειοποίησης του τρένου, που οπωσδήποτε θα καταλήγει στο σταθμό του Αγίου Ανδρέα. Τώρα υπάρχει μία προσπάθεια και μπαίνουν κάτω οι υπολογισμοί, τόσο από οικονομικής πλευράς, όσο και από τεχνικής, δηλαδή πώς θα μπορούσε να επεκταθεί η υπογειοποίηση του τρένου, στην αρκτική πλευρά της Πάτρας. Υπάρχει πρόταση του Τεχνικού Επιμελητηρίου να ξεκινήσει η υπογειοποίηση από το ύψος της οδού Κανελλοπούλου, αλλά υπάρχει και η πρόταση του υπουργείου που μιλούσε για έναρξη της υπογειοποίησης πιο κοντά στο κέντρο της Πάτρας, δηλαδή από τον σταθμό του Αγίου Διονυσίου. Κάπου εκεί νομίζω ότι θα υπάρξει μία λύση. Πιστεύω και εύχομαι η υπογειοποίηση να είναι μεγαλύτερη και να ξεκινάει πριν από τον Άγιο Διονύσιο. Έτσι θα έχουμε μία οριστική απόφαση για τη διέλευση του τρένου από το κέντρο της πόλης και μετά θα μπορούμε να μιλάμε για ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα με την εύρεση των πόρων. Πάντως, η πλευρά του υπουργείου είναι αρκετά αισιόδοξη ότι τελικά θα βρεθούν οι απαραίτητοι πόροι για να ολοκληρωθεί το έργο, το οποίο έχει υπολογιστεί ότι κοστίζει περίπου 220 εκατομμύρια ευρώ.

Η έλευση του τρένου υψηλών ταχυτήτων στο νέο λιμάνι συνδέεται άμεσα και με την ανάπτυξή του, σε συνδυασμό πάντα με την κατασκευή του εμπορικού τμήματος

Όταν το τρένο φθάσει στο νέο λιμάνι, το οποίο θα πρέπει να αποκτήσει και το εμπορικό του τμήμα, τότε η Πάτρα θα έχει ένα λιμάνι που θα διαθέτει το μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα, σε σχέση με άλλα λιμάνια, όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά και της Αδριατικής, να συνδέεται δηλαδή με σιδηροδρομική γραμμή. Αυτό είναι μία πολύ μεγάλη θετική εξέλιξη για την πόλη και για ολόκληρη την περιοχή, διότι το λιμάνι της Πάτρας θα μπορέσει να αποκτήσει μία μεγάλη εμπορική κίνηση, που δεν την έχει σήμερα. Και τούτο διότι θα μπορέσουν να μεταφερθούν εδώ εμπορεύματα, τα οποία σήμερα φεύγουν από τον Πειραιά. Αυτό θα είναι και μία, ας πούμε, αντιρρόπηση του πιθανού ανταγωνισμού που θα έχει για την επιβατική κίνησή του με το λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Νομίζω ότι όλοι οι φορείς της πόλης έχουν καταλάβει την αξία αυτής της εξέλιξης και δεν θα δημιουργήσουν προσκόμματα, που θα στηρίζονται σε παράλογες απαιτήσεις ή μικροκομματικές σκοπιμότητες και έτσι θα έχουμε γρήγορα μία ευτυχή εξέλιξη. Μάλιστα προχθές υπογράφτηκε και η εργολαβία του τρένου που φτάνει μέχρι τα Μποζαίτικα, δηλαδή λίγο πριν από το ύψος της οδού Κανελλοπούλου, που όπως προανέφερα, υπάρχει πρόταση για την έναρξη της υπογειοποίησης από το συγκεκριμένο σημείο. Άρα, προχωράμε και έχουμε συγκεκριμένα δεδομένα.

Το θαλάσσιο μέτωπο αποδίδεται στην πόλη. Όμως δεν φθάνει μόνο η απόδοση, αλλά χρειάζονται πόροι για την αξιοποίησή του.

Ένα θαλάσσιο μέτωπο, το οποίο θα παραχωρηθεί στην πόλη και δεν θα ξέρουμε τι να το κάνουμε μετά, δεν είναι και η καλύτερη εξέλιξη. Όμως, πιστεύω ότι έχει γίνει ήδη μία πρώτη προσπάθεια, η οποία δεν ξεκίνησε δυστυχώς από τον δήμο της Πάτρας, αλλά από μία τοπική εφημερίδα, την «Πελοπόννησο» και το σύλλογο αρχιτεκτόνων Αχαΐας, που έχουν κάνει έναν διαγωνισμό αρχιτεκτονικών ιδεών, και αποτελούν χρήσιμο υλικό. Εκείνο που έχει ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον, είναι ότι στην πρόταση για την υπογειοποίηση του τρένου που έχει κάνει το υπουργείο Μεταφορών προβλέπεται ότι μαζί με την μελέτη της υπογειοποίησης στο κεντρικό κομμάτι, θα υπάρξει και ένα κονδύλι, που δεν θα αφορά αυτή καθεαυτή την υπογειοποίηση, αλλά θα αφορά τη διαμόρφωση του χώρου και την αξιοποίησή του σε όλο αυτό το μήκος της υπογειοποίησης, που στην ουσία είναι το θαλάσσιο μέτωπο που παραχωρείται. Αυτό το κονδύλι, όπως είπε πρόσφατα ο γενικός γραμματέας του υπουργείου, θα κυμαίνεται γύρω στα 10 με 12 εκατομμύρια ευρώ. Νομίζω ότι είναι ένα ικανοποιητικό ποσό, για να μπορέσει μετά ο δήμος να το εκμεταλλευτεί και να έχουμε μία ολοκληρωμένη μελέτη για αυτό το κομμάτι. Διότι έτσι θα μπορούμε να βαδίζουμε στη βάση ενός σχεδίου και όχι η κάθε δημοτική αρχή να προσθέτει και κάτι σε ένα μέρος αυτού του θαλασσίου μετώπου, που θεωρεί ότι είναι καλό και θετικό για την πόλη, και κάποια άλλη αργότερα να κάνει κάτι άλλο. Θα πρέπει η πόλη συνολικά να έχει καταλήξει σε ένα σχέδιο για το οποίο να δίνει τον αγώνα, ώστε να βρίσκει τους πόρους για να το υλοποιεί.

Σε λίγο καιρό θα πραγματοποιηθεί το περιφερειακό συνέδριο που οργανώνει το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης για την παραγωγική ανασυγκρότηση. Ποιες πιστεύετε ότι είναι οι προτεραιότητες για την Πάτρα και την Δυτική Ελλάδα γενικότερα;

Το συγκεκριμένο συνέδριο θα είναι μία σημαντική στιγμή για τη Δυτική Ελλάδα, γιατί είναι μία περιοχή, η οποία έχει πάρα πολλές δυνατότητες, που όμως παραμένουν αναξιοποίητες για δεκαετίες. Τώρα ,με την ολοκλήρωση των απαραίτητων υποδομών όπως είναι οι οδικοί άξονες αλλά και με την κατασκευή της εθνικής οδού Πατρών - Πύργου όπου έχουν ήδη δημοπρατηθεί τα περισσότερα τμήματά της, θα έχουμε και στους τρεις νομούς σε ένα πολύ καλό οδικό δίκτυο.

Επίσης, με την πρόσβαση του τρένου στο λιμάνι της Πάτρας αλλά και με άλλα έργα, που μπορεί να ακούγονται μικρότερης σημασίας, όπως για παράδειγμα η λειτουργία υδατοδρομίου, το φράγμα Πείρου - Παραπείρου , επέκταση του φράγματος του Πηνειού που έχει μεγάλη σημασία για την άρδευση της Ηλείας και της δυτικής Αχαΐας, η ολοκλήρωση της μικρής περιμετρικής της Πάτρας και η διάνοιξη Κανακάρη, δημιουργείται ένα πλαίσιο που δίνει άλλες δυνατότητες ανάπτυξης, η οποία μπορεί να έχει δύο ή τρεις άξονες που σχετίζονται με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής.

Ποιοι είναι αυτοί οι άξονες;

Πρώτα απ΄ όλα η πρωτογενής παραγωγή και η μεταποίησή της. Και οι τρεις νόμοι, δηλαδή η Αχαΐα, η Ηλεία και η Αιτωλοακαρνανία έχουν σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης. Άλλωστε, η Δυτική Ελλάδα παράγει πάρα πολλά προϊόντα υψηλής ποιότητας και προστιθέμενης αξίας, με δυνατότητα εξαγωγών, τα οποία βρίσκονται στο πλάνο του υπουργείου Οικονομίας, για την ανάπτυξη του αγροτοδιατροφικού τομέα. Για παράδειγμα, η Δυτική Αχαΐα και η Ηλεία έχουν δυναμικές καλλιέργειες σε οπωροκηπευτικά, σε φράουλα και σε λαχανικά, τα οποία εξάγονται κατευθείαν στο εξωτερικό. Και εδώ επανέρχομαι για να τονίσω εκ νέου πόσο χρήσιμη θα είναι η ανάπτυξη του εμπορικού τμήματος του λιμανιού της Πάτρας. Επίσης, θα ήταν πάρα πολύ χρήσιμο να αξιοποιηθεί μία πρόταση που έχει γίνει από τον ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και από άλλους φορείς, για τη λειτουργία του αεροδρομίου του Αράξου και σαν αεροδρόμιο εμπορευματικών μεταφορών. Εκτιμάμε ότι κάτι τέτοιο δεν θα έχει πολύ μεγάλο κόστος. Άλλωστε, αυτό θα ήταν ένα εξαιρετικό πλεονέκτημα για τις εξαγωγές των αγροτικών προϊόντων της περιοχής. Τα αγροτικά αυτά προϊόντα εξάγονται σε άλλες χώρες της Ευρώπης, στην Ρωσία, αλλά και σε αραβικές χώρες. Έτσι λοιπόν θα μπορούσαν να φεύγουν κατευθείαν και μάλιστα λίγα χιλιόμετρα από τον τόπο παραγωγής τους.

Ο δεύτερος άξονας είναι η αξιοποίηση της γνώσης και των υψηλών δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού που υπάρχει στην περιοχή μας, γιατί έχουμε σημαντικά εκπαιδευτικά ιδρύματα από τα οποία κάθε χρόνο αποφοιτούν φοιτητές που ένα μέρος από αυτούς έχει πάρα πολύ υψηλές ικανότητες, αλλά τους χάνουμε, γιατί ένα μεγάλο κομμάτι φεύγει στο εξωτερικό. Άλλος ένας άλλος άξονας είναι αυτό που λέμε η καινοτομία πάνω στις νέες τεχνολογίες, στην πληροφορική σε όλο αυτό το κομμάτι δραστηριοτήτων. Και βέβαια είναι και ο τομέας των μεταφορών, όχι μόνο ως υποδομές, αλλά και ως λόγοι παραγωγής αξίας.

Πιστεύετε ότι υπάρχουν οι δυνατότητες για περαιτέρω ανάπτυξη του τουρισμού;

Η Δυτική Ελλάδα πρέπει να δικτυωθεί πολύ καλύτερα. Έχουμε την Αρχαία Ολύμπια, η οποία είναι μία από τις κορωνίδες αρχαιολογικών τόπων σε όλο τον κόσμο.

Επίσης, έχουμε μία σειρά πολύ ενδιαφερουσών τοποθεσιών και από πλευράς αρχαιολογικού τουρισμού, θρησκευτικού τουρισμού, αλλά και φυσικού κάλλους, που βρίσκονται σε όλες τις παραλιακές περιοχές.

Όλα αυτά μπορούν να αποτελέσουν ένα δίκτυο τουριστικό με ανάπτυξη και του θαλάσσιου τουρισμού. Οι μαρίνες για παράδειγμα θα μπορούσαν να συνδεθούν με αυτές που υπάρχουν σήμερα στο υπόλοιπο Ιόνιο, που είναι μία περιοχή η οποία αναπτύσσει πάρα πολύ αυτόν τον τουρισμό και έτσι να συνδεθούν ο Πατραϊκός και ο Κορινθιακός κόλπος με τέτοιες δραστηριότητες. Όλα αυτά λοιπόν, θα μπορούσαν να δώσουν μία πολύ διαφορετική αναπτυξιακή διάσταση στον τομέα του τουρισμού.

Όσον αφορά τον ρόλο της περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, δεν θα πρέπει να περιορίζεται στις συνέργειες και στις συνεργασίες, μόνο στο πλαίσιό της. Θα πρέπει να υπάρξει συνεργασία και με γειτονικές περιφέρειες. Για παράδειγμα στην περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας υπάρχουν οι Δελφοί και στην περιφέρεια Πελοποννήσου υπάρχουν οι Μυκήνες, η Επίδαυρος. Όλα αυτά λοιπόν πρέπει να τα δούμε μέσα σε αυτή τη διάσταση, που νομίζω ότι είναι πάρα πολύ δυναμική και μπορεί να φτιάξει ένα τουριστικό προϊόν πολύ διαφορετικό από αυτό που έχουμε σήμερα, το οποίο λειτουργεί αποσπασματικά και όχι τόσο αποδοτικά, όσο θα μπορούσε.

© ΑΠΕ-ΜΠΕ ΑΕ.
Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ΑΕ.

Close