Σχέδιο, συνεργασία, σεβασμός των πόρων: Τρία απλά “μυστικά” για την ανάπτυξη

Σχέδιο, συνεργασία, σεβασμός των πόρων: Τρία απλά “μυστικά” για την ανάπτυξη

Άρθρο του βουλευτή Αχαΐας του ΣΥΡΙΖΑ, Κώστα Σπαρτινού, στο ειδικό ένθετο για το 6ο Αναπτυξιακό Συνέδριο της Εφημερίδας Πελοπόννησος.

Η Δυτική Ελλάδα, η Αχαΐα, η Πάτρα μπαίνουν στη μεταμνημονιακή εποχή εξοπλισμένες με αντικειμενικές προϋποθέσεις για να κερδίσουν το χαμένο έδαφος σε σχέση με άλλες περιοχές της χώρας αλλά και – το σημαντικότερο – σε σχέση με τις ανάγκες των ανθρώπων και τις δυνατότητες της περιοχής.

Το καθοριστικότερο όμως στοιχείο μιας δίκαιης ανάπτυξης, μιας ανάπτυξης για τους πολλούς είναι η πολιτική βούληση όλων των φορέων εξουσίας, τοπικής και κεντρικής, που εμπλέκονται στην προσπάθεια αυτή. Βούληση για σχέδιο που θα χαράζεται με γνώμονα το συλλογικό συμφέρον και την αξιοποίηση των ιδιαίτερων δυνατοτήτων της περιοχής, βούληση για σεβασμό των εθνικών και κοινοτικών πόρων, βούληση για συνεργασία σε κοινούς στόχους. Ήδη, τόσο τα αναπτυξιακά συνέδρια της εφημερίδας “Πελοπόννησος” αλλά και άλλα παρόμοια όσο και το πρόσφατο Αναπτυξιακό Συνέδριο της Κυβέρνησης με την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας έχουν αποδείξει ότι ακόμα και μέσα από διαφορετικές ιδεολογικές θέσεις και πολιτικές προσεγγίσεις, υπάρχει χώρος και δυνατότητα για συγκλίσεις και κοινές δράσεις. Όσοι προσπάθησαν να παρακινήσουν τοπικές δυνάμεις να μείνουν έξω από τέτοιες προσπάθειες συνεννόησης και συμπόρευσης είτε απέτυχαν είτε φαντάζουν ως απολιθώματα που δεν μπορούν να προσεγγίσουν ανάγκες και δυνατότητες.
Πάνω σε αυτή την καινούργια πραγματικότητα, που αναδείχθηκε μέσα από την εποχή της κρίσης, στηρίζεται και η κεντρική ιδέα της αναθεώρησης του νομοθετικού πλαισίου για την τοπική αυτοδιοίκηση α’ και β’ βαθμού, μέσα από πλαίσιο του “Κλεισθένη Ι”.

Οι αντικειμενικές προϋποθέσεις για την περιοχή μας που έχουν ήδη ολοκληρωθεί και βλέπουμε ήδη τα αποτελέσματά τους ή είναι δρομολογημένες με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα είναι σαφείς.
Ολοκληρώθηκαν οι δύο μεγάλοι οδικοί άξονες, η Ολυμπία και η Ιονία Οδός, βασικοί αναπτυξιακοί παράγοντες για την ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Ελλάδας. Το τρένο προχωράει, αφού ξεκόλλησε και αυτό μετά από πολύχρονες καθυστερήσεις. Επίσης έκλεισε θετικά η έγκριση από την ΕΕ της ΕΟ Πατρών-Πύργου, τα έργα για την οποία ξεκινάνε σύντομα. Εντάχθηκαν στο σχεδιασμό και μικρότερα οδικά έργα π. χ. η σύνδεση του λιμανιού του Αιγίου με την Ολυμπία Οδό. Εντάχθηκε στα εθνικά έργα η βελτίωση και επέκταση του φράγματος Πηνειού για την άρδευση των νομών Αχαΐας και Ηλείας. Ξεκίνησε ο σχεδιασμός για την έλευση του φυσικού αερίου. Αναπτύχθηκε η πρωτοβουλία Patras IQ για τη σύνδεση της κοινωνίας της γνώσης με την οικονομία της γνώσης.

Μένουν κι άλλα που πρέπει να γίνουν, που έχουν όμως ήδη μπει πάνω στο τραπέζι του διαλόγου και αποτελούν συμφωνημένα συμπεράσματά του. Όπως η κατασκευή του νέου εμπορικού λιμανιού της Πάτρας. Η ολοκλήρωση του φράγματος Πείρου-Παραπείρου και η συγκρότηση του φορέα διαχείρισής του. Η επέκταση του Αεροδρομίου του Αράξου για εμπορευματικές μεταφορές που θα στηρίξει τις εξαγωγές αγροτικών προϊόντων των νομών Αχαΐας και Ηλείας, ο εξωστρεφής δυναμισμός των οποίων μπορεί και πρέπει να ενισχυθεί, καθώς στηρίζεται σε ιδιαίτερα ποιοτικά προϊόντα.
Η βιομηχανική παραγωγή μπορεί να αναπτυχθεί και πάλι στη βάση της καινοτομίας, καθώς στην περιοχή λειτουργούν Ανώτατα Εκπαιδευτικά και ερευνητικά Ιδρύματα υψηλού επιπέδου και υπάρχει μια μακριά παράδοση και τεχνογνωσία στον τομέα της βιομηχανικής παραγωγής.
Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας μπορεί να γίνει κόμβος συνδυασμένων μεταφορών με επίκεντρο την Πάτρα αλλά και κόμβος ενός δικτύου τουριστικής ανάπτυξης, καθώς διαθέτει σπουδαίους προορισμούς (Ολυμπία, Καλάβρυτα, Μεσολόγγι, Αχελώος, Εύηνος, παράλιες και ορεινές τοποθεσίες υψηλού φυσικού κάλλους) και ταυτόχρονα βρίσκεται στη διασταύρωση οδών που οδηγούν σε προορισμούς παγκόσμιας φήμης (Δελφοί, Επίδαυρος, Ιόνιο κτλ).

Ειδικότερα για το Δήμο της Πάτρας αξίζει να αναφερθούν οι παραχωρήσεις στο Δήμο του θαλάσσιου μετώπου που εισάγεται για νομοθέτηση στη Βουλή, του πλατανόδασους του Καστελόκαμπου, του κτηρίου της Μανιακίου για παιδικό σταθμό, των κτηρίων του ΟΑΕΔ, την επιχορήγηση με 8 εκατομμύρια των έργων για τις αποθήκες του ΑΣΟ και βέβαια την επιχορήγηση με 43.880.000 ευρώ για τα προγράμματα της Βιώσιμης Αστικής Ανάπλασης μέσω της Περιφέρειας.
Σημαντική εξέλιξη για την πόλη θα αποτελέσουν οι παρεμβάσεις ανάπλασης και αξιοποίησης του συγκροτήματος Λαδόπουλου (εφόσον οριστικοποιηθεί η συνεργασία Δήμου – Περιφέρειας), των Παλαιών Σφαγείων και του χώρου της Πειραϊκής-Πατραϊκής.
Η παράδοση του έργου της μικρής περιμετρικής σε συνδυασμό με όλα τα παραπάνω μπορεί υπό προϋποθέσεις (μια από τις βασικές είναι μια συνολική κυκλοφοριακή μελέτη) να αλλάξει τελείως την εικόνα και τη λειτουργία της πόλης και να την κάνει – επιτέλους – ελκυστική για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της.
Αρκεί να υπάρξει μια δημοτική αρχή με όραμα, με σχέδιο, με αγάπη για την πόλη, με αποτελεσματικότητα. Αναζητείται ...

Close